Un segon en la intimitat


La classe d’avui de l’assignatura d’Aprenentatge de les llengües en contextos multilingües, ha estat tan especial com la que vam fet el dia 26 d’abril quan vam rebre la visita de magnífic autor Bernat Joan. En aquest cas, ens ha visitat na Iolanda Bonet. Iolanda és una magnífica escriptora de literatura infantil i per a adults, i treballa com a assessora d’una associació anomenada EAIT (Equip de Suport d’Alumnats d’Iniciació Tardana).

Dilluns 17 de maig

Na Iolanda, ens va explicar de manera molt amable i propera, en què consistia la seva feina. Ens va comentar, que aquest projecte s’inicià a Eivissa fa 18 anys, ja que als anys 60-70 com a conseqüència de la prohibició del català, no es plantejaren la possibilitat d’ensenyar la llengua als nouvinguts. L’EAIT és una associació que s’encarrega d’assessorar en matèria d’educació a persones que, per raó de procedència (nació, cultura, llengua...) o de calendari, s’han incorporat tardanament al nostre sistema educatiu.

Aquestes persones nouvingudes, procedeixen dels racons més insòlits de la terra, continuà explicant. Ens va dir que el més llunyà que tingueren va ser un noi de Tasmània. Encara que també procedien d’Equador, de la Xina, del Japó, de Mèxic, de Cuba i del Marroc, entre d’altres llocs. A més a més, aquestes persones venen amb una cultura, una llengua i una tradició diferent a la nostra. És per això, ens explicà la Iolanda, que per exemple els uruguaians queden atabalats quan els hi diuen que aquí han de pagar els llibres del col•legi perquè al seu país l’educació és gratuïta. La Iolanda, va destacar també el cas de l’institut IES Miquel Terrades de Barcelona on el 95% dels alumnes eren immigrants.

Llavors, per fer una classe una mica més pràctica, la Iolanda ens va convidar a fer un joc d’imaginació. Ens va dir que havíem d’imaginar-nos un noi/a, la seva edat, i el lloc de procedència. Així, va sorgir la Gislen de vuit anys i procedent del Marroc. Des del propi departament de l’EAIT on treballa la Iolanda, informen als pares d’aquests nens sobre tot allò que necessiten per inscriure la seva filla al col•legi (papers, documents escolar, targeta sanitària etc.). També, des de mediació (què és un programa pilot), fan una entrevista a les famílies, a la nena i als seus germans si en té. Durant aquesta entrevista, els demanen dades personals com ara el nom, l’edat, si té germans (per tal de posar de immediat un procés de reorganització familiar, és a dir, ajuntar als germans al mateix centre), durant les entrevistes també es solen detectar possibles necessitats educatives específiques, se’ls hi pregunta la llengua que parlen (na Iolanda en explicà el cas d’una família que a casa seva parlaven fins a 6 llengües diferents de manera indiscriminada), se’ls pregunta si treballen els pares, si parlen el castellà i/o el català (en cas que no entenguin la llengua, disposen d’una servei d’interlocució amb el que poden comunicar-se mitjançant un traductor de Palma per telèfon), si tenen algun tipus de necessitat amb els serveis socials (en cas afirmatiu es posen en contacte amb ells de manera immediata), entre d’altres qüestions. Na Iolanda, en va comentar que aquestes entrevistes estaven molt bé estudiades per poder extraure d’elles molt més del que demanen observant les famílies.

Finalment, continuà explicant la Iolanda, una vegada tenim tot llest i la Gislend a l’escola, li assignen una aula d’acullida segons el seu grau d’enteniment de l’idioma, on serà amb més nens nouvinguts com ella. Aquestes aules d’acollida, es divideixen segons el grau d’enteniment del nen en: 1) TLC (Taller de Llengua i Cultura), destinant a nens que no parlen res de la nostra llengua. De les 25h de classe lectiva a la setmana d’un centre, aquest nens han de fer entre 18-19h de suport; 2) AA (Aula d’Acollida), destinat a nens que parlen una mica l’idioma. Han de fer al voltant de 14h de suport a la setmana; 3) S. (Suport), destinat a nens que ja estan quasi plenament integrats. Només han de fer 2 o 3h de suport a la setmana. D’aquesta manera, ja tenim a un nen nouvingut integrat al nostre sistema educatiu i a la nostra cultura.

En darrer lloc i abans de finalitzar la classe, la Iolanda Bonet ens va fer un seguit de recomanacions molt i molt interessants sobre diferents llibres per tal d’ajudar als nostres futurs nens a integrar-se (*aquestes les podreu trobar al bloc de primer). D’aquesta manera, ens va facilitar una bibliografia amplíssima que de segur ens serà molt útil com a futures mestres d’Educació Infantil.

0 comentarios:

Publicar un comentario